Tv, bredband och telefoni


Din bostad har tillgång till Zmarket som är ett öppet fibernät för tv, bredband och telefoni. Det öppna nätet drivs av kommunikationsoperatören Zitius. 

TV-utbud som ingår i din bostad

Eftersom teknik och förutsättningar skiljer sig bland våra olika fastigheter, skiljer sig också det tv-utbud som ingår i din hyra något.

  • De fastigheter som har ett kabel-tv-nät får sitt analoga TV-grundutbud på mellan 15-20 kanaler genom kabel-tv-nätet.
  • De fastigheter som är byggda innan 2016 och enbart har ett fiberbaserat  fastighetsnät  får sitt digitala TV-grundutbud på mellan 15-20 kanaler genom fibernätet via TV-box som du kan låna av Mölndalsbostäder.
  • Fastigheter som är byggda från 2017 har inget grundutbud som ingår i hyran. Där ingår istället ett digitalt utbud bestående av SVT1, SVT2, SVT24, Barnkanalen, Kunskapskanalen och TV4 via TV-box som du kan låna av Mölndalsbostäder.

SVT1, SVT2, SVT24, Barnkanalen, Kunskapskanalen och TV4 är alltid garanterade kanaler som ingår hos alla.

Telia ansvarar för samtliga distributioner av ovan tjänster.

Områden med TV-box

Smörräntegatan 1, 3, 5      Katrinebergsgatan 4A-4C, 8
Östra Eklanda Höjd 60      Storgatan 31   
Bergmansgatan 4-6, 8-10, 17, 23, 29 Lejonstensgatan 14-18, 27-33
Trygghetsboendet Bifrost, Lantbruksgatan 23 A-B         

Serviceanmälan

- Problem med analogt grundutbud för tv

Har du problem med det analoga tv-grundutbudet i kabel-tv nätet? Analog tv är om du har en antennkabel från din tv till ett antennuttag i väggen.
Ring Telias support på telefon 031-755 77 88
Öppettider 8.00-19.00 vardagar och 11.00–16.00 på helger.

- Problem med digitala tv-grundutbudet/utbudet via tv-box

Har du problem med det digitala tv-grundutbudet via din tv-box?
Kontakta Telia på telefon 90200 eller besök telia.se. Du kan även se eventuell driftinformation på Zmarket.
Tänk på att om du har en tilläggstjänst från en annan leverantör än Telia behöver du kontakta deras egen felanmälan.

Så här beställer du bredband eller ytterligare tjänster

I ditt grundutbud har du redan ett brett utbud av tv-kanaler, vill du beställa bredband eller ytterligare kanaler gör du så här: 

  1. Koppla din dator till det bredbandsuttag som finns i din lägenhet med en nätverkskabel. 
  2. Öppna en webbläsare och du kommer automatiskt till Zmarket.
  3. Du väljer därefter själv vilken tjänsteleverantör du vill använda, som passar dig bäst efter dina behov och önskemål.

Du kan även besöka Zmarket direkt via din dator för att se över utbudet.

Kontaktuppgifter och kundservice

- Kontaktuppgifter och kundservice Zmarket

Har du köpt tjänster på Zmarket finner du kontaktuppgifter till samtliga tjänsteleverantörer här. Här får du även tillgång till driftsinformation och information kring hur du gör felanmälan. Om något är fel med ditt bredband, din tv-mottagning eller telefoni ska du alltid kontakta kundtjänst hos din tjänsteleverantör. Tjänsteleverantören anmäler i sin tur fel som de själva inte råder över, till exempel fibernätet eller kabeltv-nätet, till kommunikationsoperatören.

- Problem med din köpta tjänst

Har du problem med din köpta tjänst (tv, bredband eller telefoni) – kontakta din tjänsteleverantör.

Installation och guider

Här hittar du inkopplingsguider och steg-för-steg-guide för hur du köper tjänster på Zmarket.

Vilket bredband passar för just dina behov?
Läs mer här